Městský úřad Mimoň
Mírová 120,
471 24 Mimoň, Mimoň III
Telefon: +420 487 805 001
podatelna@mestomimon.cz
Dle této nové legislativy bude počátkem roku 2023 pro podnikající fyzickou osobu nebo pro právnickou osobu povinné mít a využívat pro komunikaci s orgány veřejné moci datovou schránku (dále jen “DS”). Tato DS bude všem podnikajícím fyzickým osobám nebo všem právnickým osobám počátkem příštího roku zřízena automaticky (na základě zápisu do příslušné evidence, která informaci o zapsání automaticky zapisuje také do registru osob – tedy jakmile si dotyčný zřídí živnost či společnost, automaticky mu bude zřízena datová schránka typu podnikající fyzické či právnické osoby). Tuto datovou schránku bude povinné využívat při styku s orgány veřejné moci, tedy vyzvedávat a vyřizovat doručené dokumenty, a nebude možné ji znepřístupnit. Datovou schránku si taktéž mohou dotyční zřídit sami v předstihu, což ostatně doporučujeme. O zřízení datové schránky žádá fyzická osoba, která je oprávněna za konkrétní podnikající fyzickou osobu. V případě právnické osoby, zase osoba, která je oprávněná jménem právnické osoby jednat, tedy buď statutární orgán, člen statutárního orgánu, nebo jiná fyzická osoba, která své oprávnění doloží např. plnou mocí, jmenovacím dekretem, zápisem z valné hromady apod. Podání žádosti je možné buď osobně na Czech POINT, či písemně v listinné podobě. U podnikající fyzické osoby se navíc může využít možnost online zřízení datové schránky za pomoci Identity občana (prostřednictvím např. eObčanky, Bankovní identity nebo Mobilního klíče eGovernmentu). Datových schránek existuje více typů, může se proto stát, že občan je již držitelem datové schránky fyzické osoby, ale ze zákona mu bude zřízena také datová schránka právnické či podnikající fyzické osoby. Již existující datovou schránku fyzické osoby je však možné použít mimo jiné i pro podání žádosti a zaslání přihlašovacích údajů při zřizování datové schránky z vlastní iniciativy v předstihu. Používání datové schránky s sebou nese mnoho výhod. Je to zejména úspora peněz, neboť používání DS je pro komunikaci s úřady zdarma. Dále flexibilita, jelikož datovou schránku lze využívat odkudkoliv a kdykoliv, dotčené osoby tedy nebudou omezeny úřední dobou úřadu či otevírací dobou a vzdáleností od pobočky pošty. Rovněž rychlost, protože zpráva odeslaná úřadu se považuje za doručenou již v okamžiku dodání do datové schránky orgánu veřejné moci. V neposlední řadě také bezpečnost. Pro více informací o datových schránkách doporučujeme navštívit webové stránky www.chcidatovku.cz a pro přihlášení do datových schránek www.mojedatovaschranka.cz. Informace poskytuje také infolinka 954 200 200.