Městský úřad Mimoň
Mírová 120,
471 24 Mimoň, Mimoň III
Telefon: +420 487 805 001
podatelna@mestomimon.cz
Od pondělí 2. srpna 2021 začal platit nový zákon o občanských průkazech (zákon č. 269/2021 Sb.), který přinesl významné změny.
Nejvýznamnější změnou je, že na základě nařízení Evropské unie (Nařízení 2019/1157 ze dne 20. 6. 2019) budou v občanských průkazech vedeny biometrické údaje, kterými se rozumí zobrazení obličeje a otisk prstu z každé ruky. Tyto biometrické údaje budou uložené v čipu, který je již součástí občanského průkazu.
Všechny vydávané strojově čitelné občanské průkazy budou obsahovat biometrický snímek obličeje a u občanů starších 12 let otisk prstu z každé ruky. Přidáním těchto dalších zabezpečovacích prvků by měla být ztížena občanské průkazy padělat či zneužít.
Další významnou změnou je ukončování platnosti občanských průkazů z níže zákonem uvedených důvodů. Proto je nutné při jakékoliv níže uvedené změně požádat v zákonné lhůtě o výměnu OP, protože platnost stávajícího OP bude ve lhůtě 45 dnů automaticky ukončena, a to ode dne, kdy nastala předmětná skutečnost.
Jedná se o změny těchto údajů:
I nadále bude oddělován příslušný roh občanského průkazu, pokud nastane změna údajů v OP (například po změně rodinného stavu – sňatek, rozvod, úmrtí atd.), nicméně k občanskému průkazu již nebude vydáváno potvrzení o této změně.
Při změně trvalého pobytu budou k občanským průkazům i nadále vydávána potvrzení o změně trvalého pobytu.
Nově již do občanského průkazu již není možné zapsat akademický titul nebo vědeckou hodnost.
Nově je možné ohlásit Policii ČR i ztrátu OP (dosud bylo možné pouze odcizení). Po ztrátě, odcizení, poškození nebo skončení platnosti OP z jiných důvodů se již nebude vydávat Potvrzení o občanském průkazu. Dále zůstává možnost nahlásit ztrátu či odcizení OP na úřadech s rozšířenou působností, avšak na matrikách již to možné nebude.
Žádost o vydání občanského průkazu nebude možno podat elektronicky ani prostřednictvím jiné osoby.
Převzetí OP bude nově možné taky na základě zvláštní plné moci s úředně ověřeným podpisem.
K 01. 08. 2021 byly zneplatněny všechny doposud vydané BOK (bezpečnostní osobní kód). Nadále bude zadávání BOK nepovinné – dobrovolně jej mohou zadávat občané starší 15 let.
Při převzetí občanského průkazu je žadatel povinen odevzdat dosavadní OP. Správní orgán provede jeho znehodnocení, a pokud o to žadatel požádá, správní orgán mu znehodnocený průkaz ponechá. Toto však neplatí v případě padělaného nebo pozměněného OP.
Ministerstvo vnitra může na základě písemné žádosti pozůstalého příbuzného poskytnout z evidence občanských průkazů digitální zpracování podoby zemřelé osoby, jíž byl vydán občanský průkaz.
Doba platnosti občanských průkazů je následující:
Platnost stávajících občanských průkazů:
Dále v souvislosti se změnou zákona o občanských průkazech dochází ke změně zákona o správních poplatcích, které se mění následovně:
I nadále platí, že:
Občan může požádat o vydání občanského průkazu u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností, v hlavním městě Praze u kteréhokoliv úřadu městské části Prahy 1 až 22 (bez ohledu na místo trvalého pobytu).